Saturday 6 April 2019

Aduan awam merupakan sebahagain daripada aktiviti Seksyen Regulatori, Pejabat Perkhidmatan Veterinar Daerah Muar. Ia merangkumi aduan beberapa aduan berkaitan seperti;

1. Pencemaran berpunca daripada aktiviti ternakan, 
2. Gangguan haiwan liar. (haiwan yang bukan bidang kuasa perhilitan).
3. Pencemaran bau hasil daripada penternakan unggas.
4. Aduan berkaitan masalah kesihatan ternakan
Kesemua aduan yang diterima ini hendaklah bukan di dalam kawasan PBT ATAU Jabatan Perhilitan

Pegawai Regulatori mengambil
Maklumat berkaitan Aduan
Terdapat 5 cara aduan diterima oleh Seksyen Regulatori, Pejabat Perkhidmatan Veterinar Daerah Muar ialah seperti;
1. Menghantar surat ke Pejabat
2. Menghantar surat tidak rasmi ke pejabat
3. Melalui maklumat yang diperoleh oleh multimedia
4. Saluran Telepon
5. ATAU hadir sendiri secara terus ke Pejabat
   

Setiap aduan yang diterima akan diambil tindakan segera dan akan didaftar serta diberikan kepada bahagian yang berkaitan untuk tindakan segera. Setiap adaun yang diterima akan disiasat dalam masa 24 jam waktu bekerja daripada tempat masa aduan diterima. Setiap aduan awam yang diterima diketegori dalam dua (2) bahagian iaitu ;

1. Aduan yang berpunca daripada kacau ganggu aktiviti ternakan.
2. Aduan berpunca daripada gangguan haiwan liar yang tidak terkawal sehingga mengganggu ketenteraman awam.


Setiap Aduan yang diterima hendaklah diisikan dalam borang aduan dan
Borang yang digunakan untuk
menyatakan aduan
ditandatangan oleh pengadu bagi tujuan rekod. Kecepatan proses penyelesaian bergantung dengan kerjasama pengadu dan pihak yang diadu. Bagi Tahun 2018 mendapat kadar penurun jumlah aduan yang diberikan oleh orang awam . Ini didorang oleh faktor kekerapan pemeriksaan dan pemantauan yang dijalankan oleh pihak Pejabat Perkhidmatan Veterinar Daerah Muar dan juga tindakan yang telah dijalankan oleh Bahagian Penguatkuasa Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Johor. Ladang yang dikenalpasti bermasalah akan dipantau secara berterusan bagi memastikan keakuran terhadap peraturan. Bagi ladang yang sering menghadapi masalah terutama berkaitan dengan isu pencemaran, khidmat rundingcara akan diberikan pengusaha ladang agar masalah tersebut dapat diselesaikan dengan cara berkhemat.



Sebarang maklumat yang dipamerkan merupakan Hak Cipta Pejabat Perkhidmatan Veterinar Daerah Muar. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab diatas sebrarang masalah yang timbul daripada tindakan oleh pihak kedua. Anda dinasihati untuk merujuk terus kepada kami untuk maklumat tambahan atau boleh terus hubungi kami ditalian 06-9521058 atau email kami di pvdmuar@johor.gov.my