APA ITU PENGEMBANGAN
VETERINAR
Pengembangan veterinar merupakan proses bimbingan
berterusan yang diberikan kepada pelanggan yang berpotensi dan didaftarkan
serta disediakan melalui pegawai pembimbing yang ditetapkan. Pengembangan
veterinar menggabungkan disiplin kesihatan gerompok dan biosekuriti, amalan
perladangan yang baik, pengurusan jaminan kualiti, ekonomi Iadang disamping
penggunaan teknologi maklumat. Bimbingan yang dijalankan secara inovatif dan
kreatif bagi mengembangkan pengurusan dan teknologi sesuatu bidangusaha dengan
sokongan penyelidikan serta kumpulan pegawai sumber, pakar dan pakar perunding.
Dalam konsep pengembangan veterinar terdapat beberapa
perkara asas yang menjadi tunjang utama dalam melaksanakan Program Pengembangan
Veterinar dan antara adalah;
1) Fail
Pelanggan
|
9) Pegawai
Sumber
|
2) Kempen
Kesedaran Awam
|
10) Pakar Perunding
|
3) Khidmat
Nasihat
|
11) Pelanggan Rujukan
|
4) Lawatan
Terancang Dan Berjadual
|
12) Parameter Teknikal
|
5) Mesyuarat Pembukaan
|
13) Sidang Usaha
|
6) Mesyuarat Penutup/Akhir Lawatan
|
14) Temujanji
|
7) Perundingan
|
15) Tanda Aras
|
8) Pegawai Pembimbing
|
1.
Fail Pelanggan
Fail
yang mengandungi semua maklumat pelanggan serta bidangusahanya yang disimpan
oIeh Pegawai Pembimbing sebagai rujukan untuk khidmat runding cara dan
perundingan. Pegawai pembimbing hendaklah merekod setiap perkembangan pelanggan
dalam helaian kes serta difailkan untuk rujukan dan kajian.
2.
Kempen Kesedaran Awam
Proses
memberi penerangan kepada orang awam mengenai sesuatu perkara di dalam skop
tanggungjawab Jabatan yang mempunyal kepentngan awam.
3.
Khidmat Nasihat
Proses
memberi maklumat, panduan dan nasihat mengenai sesuatu perkara bagi tujuan
melancarkan perkhidmatan atau pelaksanaan selaras dengan piawai yang Ielah
ditetapkan.
4. Lawatan Terancang Berjadual.
Lawalan
Terancang Berjadual melibatkan penetapan jadual dan temujanji dengan pelanggan
yang melibatkan skop perkhidmatan seperti berikut: Kesihatan gerompok dan
biosekuriti Amalan Perladangan Baik Program jaminan kualiti Ekonomi Iadang
Pengurusan maklumat.
5.
Mesyuarat Pembukaan
Mesyuarat
pada awal Iawatan bagi memaklumkan skop, objektif dan agenda atau aturcara
lawatan. APTVM Khidmat Nasihat Pelanggan dan Pengembangan Veterinar [APTVM
21(b):1/2010]
6.
Mesyuarat Penutup dan Mesyuarat pada akhir Iawatan
Mesyuyarat
ini dilakukan bagi memaklumkan penemuan sepanjang lawatan, membuat ringkasan
dan Iaporan berkaitan.
7.
Perundingan
Proses
kajian yang menyeluruh meliputi pelbagai aspek operasi atau sesuatu cadangan
dengan tujuan menyediakan Iaporan perundingan kepada pelanggan untuk
pertimbangan mereka.
8.
Pegawai Pembimbing
Pegawai
yang diberikan tugas untuk membimbing sesuatu pelanggan yang ditetapkan.
9.
Pegawai Sumber
Pegawai
yang mempunyai pengalaman dalam sesuatu bidang berkaitan dan mampu memberi
perkhidmatan runding cara. Pakar Pegawai yang telah dilatih dan diiktiraf
oleh Jabatan atau badan profesional sebagai pakar dalam suatu bidang dan akan
menyediakan Iaporan perundingan atau runding cara mengikut khidmat yang
diberikan.
10.
Pakar Runding
Pakar
yang memiliki kelayakan khusus dalam sesuatu bidang yang diiktiraf oleh Jabalan
dan badan profesional sebagai pakar runding atau memiliki pengalaman yang luas
dalam suatu kepakaran serta menjadi penyelaras ulama disiplin berkenaan. Pakar
runding akan menyelaras penyediaan Iaporan perundingan kepada pelanggan.
11.
Pelanggan Rujukan
Pelanggan
berprestasi tinggi yang melebihi tanda aras dijadikan rujukan kepada
pesertapeserta lain.
12. Parameter
Teknikal
Parameter
prestasi penyakit, pengeluaran, ekonomi yang dikumpul secara berkala dari semua
pelanggan dan dianalisa secara statistik. APTVM Khidmat Nasihat Pelanggan dan
Pengembangan Veterinar [APTVM 21(b):1/2010] 6 5.15 Runding Cara Proses analisa,
penilaian dan auditan yang dijalankan oleh pegawai sumber dan pakar bagi tujuan
mengenalpasti ketidakakuran, masalah dan potensi sesuatu bidang usaha setelah
melalui proses mengemukakan syor untuk pertimbangan dan pelaksanaan pelanggan.
13.
Sidang Pengusaha
Satu
perjumpaan dikalangan pelanggan dalam bidang yang sama yang diatur
sekurangkurangnya setahun sekali.
14.
Temujanji
Tugasan
yang perlu dibuat dengan meletakkan tarikh pertemuan diantara pegawai dan
pelanggan yang telah dipersetujui dan tidak boleh dimungkiri.
15.
Tanda Aras
Takat prestasi yang menjadi tanda pengukur
Iazimnya ditahap 5% tertinggi.
Perkara ini penting bagi menjadikan hasil penternak yang
berjaya dan kendiri serta mampu memberikan manfaat kepada orang
disekelilingnya.
(sumber
rujukan: APTVM Khidmat Nasihat Pelanggan
dan Pengembangan Veterinar)